Arhitectură și artă în expoziția „Un rêve habité”/ „Un vis locuit”

„Uneori miză politică, prin aceea că structurează spaţiul, alteori purtătoare a unei viziuni economice şi ecologice, arhitectura apare ca o forță de reconstruire a orașelor, fie că este vorba de Bruxelles sau Bucureşti” (Eric Poppe, Delegat Valonia-Bruxelles la București).

Organizată în cadrul Programului de cooperare dintre Valonia-Bruxelles și România, expoziția de artă grafică „Un rêve habité”/ „Un vis locuit” are ca temă arhitectura, atât ca spațiu comun, cât și ca spațiu personal. Selecția cuprinde lucrări de grafică realizate de șapte artiști belgieni francofoni: Pol Bury, François Schuiten, Luc Schuiten, Luc Van Malderen, Anne Dyckmans, Thierry Lenoir și Thierry Wesel.

Conceptul expoziției invită la armonizarea și ordonarea haosului, mijlocind o călătorie în lumea artiștilor, inspirați de „construcția” și „de-construcția” din și prin arhitectură. Arhitectura este definită ca o artă rațională, dominată de proporții și de poziționarea în spațiu, asumându-și încă de la începutul civilizației o misiune socială exacerbată, devenind uneori chiar un model politic. De asemenea, emblemă a puterii, arhitectura amintește în peisaj diferitele tipuri de putere reflectate în înălțimi variate, în decorații opulente sau în încărcătura simbolică pe care o aduce cu sine, conform curatorilor expoziției.

Catherine De Braekeleer, directoarea Centrului Gravurii şi al Imaginii imprimate din La Louvière explică faptul că în comunitatea franceză, densitatea peisajului construit limitează spațiul și privirea, fără a împiedica elanul spiritului și al unei mentalități legate de „socialismul utopic”, amintind astfel de dimensiunea utopică a curentului Art Nouveau în Belgia, care viza o transformare socială pornind de la integrarea tuturor artelor în viața omului obișnuit.

Ecou al diferitelor curente care și-au pus amprenta stilistică de-a lungul a mai multor generații, de la celebra bandă desenată la stilul publicitar care supralicitează calitatea iconică a unor clădiri newyorkeze, în lucrările din expoziție se regăsește o temă predilectă în cultura belgiană modernă – orașul tentacular, care ajunge să se integreze în existența fiecărui locuitor, potrivit curatorilor expoziției.

Thierry Wesel-Orașul Disciplinar (Carriage) (1998)

Pol Bury este artistul care jonglează cu imagini arhitectonice ale metropolelor, cu simboluri recognoscibile precum Statuia Libertății, apelând la procedeele de cinetizare și de ramollisement (înmuiere). Apărute în 1966, procedeele de cinetizare se bazează pe decuparea unei imagini, reproducere a unui tablou sau a unei fotografii de arhitectură. În puncte strategice ale acestei ilustrații sunt practicate tăieturi circulare, apoi părțile sunt reasamblate cu un ușor decalaj în biais, obținându-se astfel o imagine nouă pe baza căreia se poate imprima o gravură. Conform informațiilor oferite în cadrul expoziției,  procedeul de înmuiere a fost inventat câțiva ani mai târziu și oferă ilustrațiilor o notă umoristică cu tente suprarealiste.

Pol Bury – Turnul Montparnasse (1989)
Pol Bury – Statuia Libertății (1989)

Lucrările lui Luc Van Malderen transformă proporțiile unor clădiri faimoase din New York în serigrafii echilibrate, care conferă stabilitate și ordine.

Luc Van Malderen – Chanin BLDG- NY 1929 (1995)
Luc Van Malderen – NY Central BLDG NY 1913 (1995)

În lucrările sale, Francois Schuiten proiectează fantezii arhitecturale în stilul benzilor desenate, derulând în fața privitorului o întreagă poveste.

Francois Schuiten – Bolțile de la Porrentruy (1988)
Francois Schuiten – Tornado (1987)

Gravurile lui Thierry Lenoir sunt dominate de un imaginar social sumbru, intrând în intimitatea spațiilor de locuit într-o manieră extrem de expresivă.

Thierry Lenoir – Vecini nr.1 (1990)

 

Curatorii expoziției sunt Dominique Durinckx, Custodele colecţiilor Centrului Gravurii şi al Imaginii imprimate din La Louvière; Catherine De Braekeleer, directoarea Centrului Gravurii şi al Imaginii imprimate din La Louvière șiVéronique Blondel, responsabila conservării colecțiilor Centrului Gravurii şi al Imaginii imprimate din La Louvière.

Expoziția poate fi vizitată 28 ianuarie 2018, în sălile Kretzulescu ale Muzeului Național de Artă.

Surse:

http://www.mnar.arts.ro

Din textele explicative ale expoziției

Lasă un răspuns