Grădina secretă: tapetul oriental din Palatul Brukenthal

Expoziția „Grădina secretă: tapetul oriental din Palatul Brukenthal” își propune detalierea elementelor grafice din tapetul saloanelor orientale ale Palatului Brukenthal sub aspectul speciilor de plante, păsări exotice sau insecte, care apar pe tapetul de hârtie chinezească, precum și prezentarea acestora într-o dimensiune mărită pentru a descoperi cu ușurință speciile ce formează peisajul exotic reprezentat pe tapet. Îmbinând descrierea artistică cu cea biologică, expoziția include piesele corespunzătoare din colecțiile Muzeului de Istorie Naturală.

Personalitate marcantă a secolului al XVIII-lea, Baronul Samuel von Brukenthal (1721-1803) va începe după investirea sa în funcția de Guvernator al Marelui Principat al Transilvaniei (1777-1787) lucrările de construcție a reședinței sale de la Sibiu. Iubitor de frumos, baronul va acorda o atenție deosebită în amenajarea palatului baroc, având ca model amenajarea palatelor imperiale ale aristocrației vieneze. Totodată prin construirea acestuia, Brukenthal a reușit să consacre un nou tip de construcție la Sibiu, și anume palatul de tip urban sau palatul construit în interiorul orașului.

Conform arhitecturii epocii, Palatul Brukenthal păstrează la primul etaj, cunoscut și după numele de le bel etage, cele cinci saloane de recepție de pe latura estică, amplasate astfel: salonul de muzică în centru, de-o parte și de alta două saloane cu tapet de mătase vișinie, iar de-o parte și de alta a lor alte două saloane mai mici decorate cu tapet realizat din hârtie chinezească. Acest tip de tapet de hârtie, cu influențe orientale, este aproape identic în cele două mici saloane. Salonul din stânga a fost cabinetul personal al baronului Samuel von Brukenthal, iar cel din dreapta era cunoscut ca și cabinetul japonez. Dintre toate, cel mai cunoscut salon, respectiv salonul de muzică păstrează tapetul imprimat pe pânză de in de origine orientală, denumit chintz sau hinds. Decorul interioarelor datează din secolul al XVIII-lea, perioadă în care s-a construit palatul și relevă preocuparea baronului pentru stilul chinoseriei, care la acea vreme se răspândise în întreaga Europă și presupunea reprezentări prin imitații într-o manieră stilizată a naturii și a subiectelor dintr-un peisaj chinezesc/asiatic, cu rolul de a crea și de a da o notă exotică într-un interior european, conform organizatorilor expoziției. Tapetul este atât de bogat în forme și imagini, reușind să inducă privitorul într-un spațiu multidimensional. Mai mult decât aspectul exotic pe care îl inspiră în ansamblul său, el oferă vizitatorului posibilitatea să pășească într-o lume diferită, într-o poveste a peisajului natural oriental care poate fi descoperit în detaliu.

Potrivit organizatorilor expoziției, peisajul oriental reprodus pe tapet prezintă mai bine de 25 de specii diferite de păsări. Pe lângă păsări, se găsesc reprezentate multe specii de plante, de insecte: fluturi sau libelule și chiar reptile. Datorită multitudinii acestora se generează un context criptic în care păsările se pot ascunde ori camufla așa cum face-o în natură, iar o simplă privire nu este niciodată de ajuns pentru a-l descoperi în întregime.

Expoziția, curatoriată de Gabriela Cuzepan Bebeșelea, face parte din Agenda Culturală Bicentenar Brukenthal 2017 a Muzeului Național Brukenthal și poate fi văzută până pe 31 decembrie 2017 la Muzeul de Istorie Naturală din Sibiu, Sala Multimedia.

Surse:

http://www.brukenthalmuseum.ro/index2.php/ro/detail/537, accesat la 4 noiembrie 2017

Din explicațiile oferite în cadrul expoziției

Lasă un răspuns