Arta lui Koons – parodie sau copie?

Spuneți-vă părerea!

“Fait d’hiver”, o sculptură a lui Jeff Koons din 1988, face subiectul unor acuzații de încălcarea drepturilor de autor. Cunoscutul și controversatul artist american este obligat să plătească aproape 170 000 de dolari creatorului unei campanii publicitare din 1985, pentru firma Naf Naf, Franck Davidovici.
Artistul american, Jeff Koons, și-a construit imaginea notorie prin parodierea superficialității unei societăți căzute în păcatul consumerismului. De aici și desele acuzații aduse lui Koons de încălcarea drepturilor de autor. Acesta se folosește de elementele culturii pop contemporane: obiecte de larg consum (baloane, păpuși gonflabile, mingii, țevi,  etc), imagini din presă, publicitatea comercială și construiește cu ele ”opere de artă” care poartă în miezul lor mesaje deranjante. 
Din patru procese intentate artistului, ale cărui lucrări se vând cu mii de dolari, trei le-a pierdut și a fost nevoit să plătească despăgubiri. Autorul a încercat să explice în instanță rolul actului artistic persiflant, dar oamenii legii nu ”glumesc” cu legea copyright-ului. 
Lucrarea a atras atenția în  2011 când a fost expusă la Centrul Pompidou într-o retrospectivă  majoră a operelor lui Koons. Această sculptură prezintă similarități evidente cu o fotografie din campania publicitară amintită: un porc cu un butoiaș ce amintește de câinii Saint-Bernard,  alături  o femeie reprezentată bust, cu parul negru scurt, ce stă întinsă pe zăpadă. Există însă și diferențe în sculptură: un pinguin, o ghirlandă de flori, o pereche de ochelari de aviator. Din amalgamul care aduce audiența dorită, nu pot lipsi elementele cu directe conotații erotice: bluza de plasă a personajului feminin ce lasă la vedere sânii goi, funtițele roz, buzele roșii și poziția de abandon.
Ambele creații sunt numite „Fait d’hiver” după o expresie din jurnalismul internațional care face referire la știrile diverse, tragice, grotești, uneori banale sau de-a dreptul stupide de la ”ora cinci”. 
Fără a pune în contextul corect această lucrare, mulți pot comenta în defavoarea artistului, așa cum se și întâmplă, de cele mai multe ori, cu arta contemporană. Există astăzi în artă, un tronson activist, protestatar al cărui scop este de a atrage atenția asupra tarelor societății  în care trăim. Arta a coborît din turnul de fildeș și s-a reconstruit pe sine într-o dimensiune concentrată pe interacțiunea cu lumea, o dimensiune umanistă și umanitară, a scos din centrul atenției obiectul și a pus accentul pe relații. 
După ce ați aflat toate datele problemei, ce credeți despre cazul Koons?  

Surse:
www.nytimes.com/2018/11/08/arts/design/jeff-koons-fait-dhiver-naf-naf-copyright.html?partner=rss&emc=rss

Lasă un răspuns