Știrile de la ora cinci vs. arta lui Koons

“Fait d’hiver”, sculptura  lui Jeff Koons realizată în 1988, a făcut de curând subiectul unor acuzații de încălcare a drepturilor de autor. Cunoscutul și controversatul artist american a fost obligat să plătească aproape 170 000 de dolari creatorului unei campanii publicitare pentru Naf Naf din 1985 – Franck Davidovici.
Artistul american Jeff Koons și-a construit imaginea notorie prin parodierea superficialității unei societăți ”căzute în păcatul” consumerismului. De aici vin și desele acuzații aduse lui Koons de încălcarea drepturilor de autor. Acesta folosindu-se de elementele culturii pop contemporane: obiecte de larg consum (baloane, păpuși gonflabile, mingii, țevi,  etc), imagini din presă, publicitatea comercială a construit cu ele ”opere de artă” care deranjează. 
Din patru procese intentate artistului, ale cărui lucrări se vând cu mii de dolari, trei le-a pierdut și a fost nevoit să plătească despăgubiri. Autorul a încercat să explice în instanță rolul actului artistic persiflant, dar oamenii legii nu ”glumesc” cu legea copyright-ului. 
Lucrarea “Fait d’hiver” a atras atenția în  2011 când a fost expusă la Centrul Pompidou, într-o retrospectivă  majoră a operelor lui Koons. Această sculptură prezintă similarități evidente cu o fotografie din campania publicitară mai sus menționată: un porc cu un butoiaș ce amintește de câinii Saint-Bernard alături  de o femeie reprezentată bust, cu parul negru scurt, ce stă întinsă pe zăpadă. Există și câteva diferențe între sculptură și fotografie, Koons a adăugat un pinguin, o ghirlandă de flori și o pereche de ochelari de aviator. Bluza de plasă a personajului feminin ce lasă la vedere sânii goi, fundițele roz, buzele roșii și poziția de abandon sunt elemente cu evidente conotații erotice care trimit la folosirea lor excesivă de un segment tot mai extins din mas-media pentru creșterea audienței. Mass-media are un rol important în   cultura pop impunând trenduri în toate domeniile. Standardele sunt însă tot mai scăzute de dragul acestei audiențe care aduce profit. Este una dintre consecințele economiei de piață care reconfigurează  valorile societății. Opera lui Koons este o critică aspră la adresa acestui fenomen.
Titlul „Fait d’hiver” este inspirat din vocabularul  jurnalismului internațional și care face referire la știrile diverse, tragice, grotești, uneori banale sau de-a dreptul stupide de la ”ora cinci”. 
Fără a cunoaște toate datele problemei, mulți pot comenta în defavoarea artistului, așa cum se și întâmplă, de cele mai multe ori, cu arta contemporană. Dar astăzi arta are un trend activist-protestatar al cărui scop este de a atrage atenția asupra tarelor societății  în care trăim. Arta a coborât din turnul de fildeș și s-a reconstruit pe sine într-o dimensiune concentrată pe interacțiunea cu lumea, o dimensiune umanistă și umanitară, a scos din centrul atenției obiectul și a pus accentul pe relații.  De aceea, opera lui Koons care are scopul evident de a trage un semnal de alarmă, mai poate constitui subiectul unor acuzații de încălcare a drepturilor de autor? Este ca și cum ai acuza autorul unei caricaturi că s-a inspirat după original sau ai acuza doctorul de concurență neloială față de industria farmaceutică pentru că a găsit remediul rapid și ieftin al cancerului  etc. 

Surse:
www.nytimes.com/2018/11/08/arts/design/jeff-koons-fait-dhiver-naf-naf-copyright.html?partner=rss&emc=rss

Lasă un răspuns