MARe – primul muzeu privat de artă din România

Muzeul de Artă Recentă 

MARe – primul muzeu privat de artă din România, acreditat de către Ministerul Culturii, a fost inaugurat oficial pe 9 octombrie 2018.

ADRESA: București, bulevardul Primăverii nr 15, Sector 1.

ARHITECTURA – este singurul muzeu din România  care funcționează într-o clădire concepută special în acest scop. Are cinci niveluri: auditorium, bibliotecă, cafeterie, shop și grădină.

Muzeul își propune ca, pe lângă expoziția permanentă, să producă anual minimum două expoziții temporare cu artă românească și două expoziții temporare cu artiști străini de renume, urmând ca ritmul să fie de trei expoziții temporare/an din fiecare. 

MARe s-a deschis pentru public cu o colecție permanentă și două expoziții temporare.

COLECȚIA PERMANENTĂ a muzeului este o ”Diversitate stilistică cu răspundere limitată”  – ea  conține lucrări aparținând artiștilor:

Ion Țuculescu, Andrei Cădere, Nicolae Comănescu, Ion Grigorescu, Paul Neagu, Ștefan Bertalan, Roman Cotoșman, Pavel Ilie, Diet Sayler, Alexandru Chira, Horia Bernea, Florin Mitroi, Marian Zidaru, Ioana Bătrânu, Vioara Bara, Teodor Graur, Dan Perjovschi, Dumitru Gorzo, Victor Man, Ecaterina Vrana, Vlad Nancă, Gili Mocanu, Anca Mureșan, Ovidiu Feneș, Cristina David, Ion Bârlădeanu și mulți alții.

EXPOZIȚIILE TEMPORARE:  9 octombrie – 28 noiembrie 2018.

Prima expoziție temporară – MEN – curator Erwin Kessler.

ARTISTJeff Wall:

La deschiderea MARe, Jeff Wall a fost prezent cu expoziția ”MEN”. Curatoriată de Erwin Kessler, directorul MARe, expoziția prezintă o selecție dintre cele mai reprezentative lucrări ale artistului canadian, din anii 80 și până acum.

Jeff Wall este cunoscut pentru fotografiile sale de mari dimensiuni, având numeroase expoziții pretutindeni în lume. În expoziția de la MARe vor fi incluse, printre altele, lucrări precum ‘The Thinker’ (1986), ‘Mask Maker’ și ‘Listener’ (ambele din 2015). “În ciuda majusculelor, ‘MEN’ nu este despre bărbăție. Solitudinea, depresia, istovirea, chiar nebunia și ridicolul sufocă bărbații în preajma altor bărbați sau femei, în orașe sau societăți. Narațiuni eliptice și nostalgii mușcătoare cer empatie pentru gesturile lor retorice, vide.” (Erwin Kessler, Director). Abordarea cronologică favorizează înțelegerea traseului artistului de la folosirea tehnologiei lightbox, din anii 80, până la fotografia de mari sau mici dimensiuni din anii 2000.
După Jeff Wall, în 2019 vor expune la MARe Martin Creed și Thomas Ruff.

A doua expoziție  temporară RAI DIN IAD – curator Cristian Vechiu.

20 DE ARTIȘTI ROMÂNI CONTEMPORANI, explorează dezbaterile din jurul reprezentării vizuale a spiritualității și fenomenului religios din România ultimilor cinci decenii. Convingerile și credințele religioase au fost puternic marginalizate și controlate în timpul dictaturii comuniste. În pofida acestui lucru, a existat o renaștere neașteptat de puternică a religiozității înainte, dar mai ales după căderea comunismului în 1989. Curatorul Cristian Vechiu analizează atât adeziunea militantă la universul iconografic și liturgic ortodox, cât și critica blasfematoare împotriva instituțiilor ecleziastice și a practicilor religioase ale epocii.
Prin accentul pe care-l pune pe arta românească produsă din anii 60 până astăzi, MARe oferă vizitatorilor o perspectivă critică asupra riscurilor, a reușitelor și a compromisurilor artiștilor români în timpul dictaturii comuniste și după căderea regimului în 1989. În iulie 1965, la cel de-al IX-lea Congres al PCR, ideologia oficială s-a dezis de dogma realismului socialist în scopul de a încuraja ”diversitatea stilistică” în domeniul artelor, dar fără a depăși limitele impuse de regim. Din acel moment, artiști ignorați până atunci, precum autodidactul Ion Țuculescu au fost transformați în eroi și profeți ai înnoirii. Artiștii mai tineri au preluat repede tehnicile și mijloacele artei occidentale, de la abstracție și neoconstructivism la fotorealism și de la performance la instalații și land art. În expoziția permanentă apar lucrări-cheie de
Pe lângă expoziții, MARe/Muzeul de Artă Recentă va derula un program de muzică experimentală și de film experimental, va dezvolta biblioteca cu publicații din Europa dedicate artei contemporane, va desfășura activități de cercetare și va avea un program educațional asumat.

„Muzeul este mai complex decât pare, nu este un mall cultural, cum li se spunea dimineaţă celor care l-au văzut şi au avut senzaţia că într-un spaţiu mic şi compact se află atât de multe lucruri şi îndesate. Este un muzeu care cuprinde o trecere în revistă a artei româneşti după 1965, pe două etaje. De câţiva ani deja, am produs expoziţii în mai toată ţara, de la Oradea la Constanţa, de la Muzeul Naţional de Artă al României până la Brukenthal” – cuvintele aparțin istoricului de artă  Erwin Kesler, care s-a ocupat  de dezvoltarea şi prezentarea colecţiei adunate de omul de afaceri Roger Akoury, colecție care constituie pilonul de bază al MARe.

MARe/Muzeul de Artă Recentă se adresează tuturor categoriilor de vârstă.

Surse:

https://www.facebook.com/MuzeulDeArtaRecenta/?tn-str=k*F

https://www.mediafax.ro/cultura-media/muzeul-de-arta-recenta-din-bucuresti-s-a-deschis-cu-salile-intesate-de-arta-si-de-public-este-mai-complex-decat-pare-nu-este-un-mall-cultural-galerie-foto-17550703

Lasă un răspuns