Privind catre viitor

Obiect și algoritm – Joris Laarman sau cum roboții pot pătrunde în lumea artelor

V-aţi întrebat vreodată încotro se îndreaptă societatea noastră care mizează tot mai mult pe inovaţiile tehnologice care au ajuns treptat să ocupe o funcţie vitală în cotidianul zilelor noastre?
Sau v-aţi întrebat cum s-ar putea implica roboţii în viaţa artistică?
Expoziţia deschisă publicului în perioada 27 septembrie 2017 – 15 ianuarie 2018, la Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York, înfăţişând o selecţie de lucrări aparţinând artistului olandez Joris Laarman (n.1979), v-ar putea da un indiciu privind viitorul artei în era dedicată tehnologiei, mecanismele de integrare şi rolul roboticii în domeniul artelor vizuale.

Microstructures Chaise 2015
Microstructures Chaise 2015

Joris Laarman a fondat, în anul 2004, alături de regizoarea Anita Star şi de o echipă completă constituită din muncitori, programatori şi meşteşugari, Laboratorul Joris Laarman (Joris Laarman Lab), care îşi propune să desfăşoare proiecte îndrăzneţe folosindu-se în principal de procese manufacturiere al căror rezultat sunt piesele unice, inovative şi care poartă marca tânărului şi vizionarului artist şi al echipei sale.

Expoziţia este alcătuită din piese de mobilier generate de algoritmi, fiind prima reprezentare de acest gen, în care sunt folosite materiale precum oţel printat, în întregime uilizabil, modelat pentru a da naştere unor piese care dovedesc nu doar forme deosebite ci şi un caracter practic. Operele ce vor fi expuse, reprezintă o selecţie a pieselor realizate de artist începând cu anul 2004 şi până la cele mai recente lucrări printre care se numără mobila Bone Furniture, Maker Chairs, Dragon Bench şi proiectul MX3D, dar şi ultima sa lucrare, Gradient Screen, obiect generat la aceeaşi scară şi după aceeaşi algoritmi ca şi proiectul MX3D.

Dragon Bench 2014
Dragon Bench 2014

Piesele 3D cu materiale « printabile » sunt obţinute din utilizarea combinată a aparatelor de sudură şi a roboţilor. Expoziţia include şi o cronologie vizuală folosită de artist pentru a înregistra progresul în timp şi pentru a oferi operelor sale context în numeroase domenii – economic, tehnologic, ș.a.

Lucrând la graniţa dintre design, artă şi inginerie, lucrările artistului ne propulsează în viitor şi ne invită deschis să ne folosim imaginaţia pentru a concepe o poveste a unei societăţi în care maşinile şi oamenii lucrează împreună spre a atinge forme sublime. Într-o lume în care informaţia circulă într-un rimt alert, cu deosebire informaţia transmisă pe cale digitală, artistul îşi propune să realizeze lucrări din materiale de calitate, care să întrunească atât criterii practice cât şi estetice.

Mker Hexagon Table 2014
Maker Hexagon Table 2014

Joris Laarman mai propune, prin mediul artistic ales, ideea că meşteşugul ar trebui să fie un domeniu în continuă evoluţie, care creşte şi se dezvoltă odată cu societatea şi care nu ar trebui descris de nostalgia rolului său din veacurile trecute. Piesele sale, asupra cărora omul şi maşina lucrează completându-şi eforturile spre a crea piese ingenioase şi aparte, dovedesc teoria artistului, conform căreia aceasta este adevărata evoluţie.

 

Surse online:

http://www.friedmanbenda.com

https://www.si.edu/exhibitions/upcoming

http://www.friedmanbenda.com/artists/joris-laarman

Lasă un răspuns