Pasiunea pentru spectacol. Toulouse-Lautrec

Pentru a putea explica maniera lui Henri de Toulouse-Lautrec de a vedea în ansamblu și de a expune viața pe care a trăit-o, se întâmplă să găsim o cheie importantă în ideologia lui. Ușor explicabil prin tot ceea ce a realizat, elementul care prezintă interes este figura umană. Pentru că natura simplă devenise plictisitoare, a existat acest element plin de viață care oferă dinamism și energie în realizările sale – omul cu particularitățile sale deosebite și edificatoare.

1. La Troupe de Mademoiselle Eglantine, 1896

Dacă privim atent în acest dialog artist – lucrare și aruncăm o privire și la stilul de viață boem și deloc liniștit, se poate observa cum persoanele cu care intra în legătură și pe care le transpune sunt cu adevărat niște personaje, iar poveștile lor sunt foarte importante pentru rezultatul final al muncii sale. Pare că inspirația vine nu numai din imagine, ci din întregul act de a observa moduri de viață, comportamente și atitudini sau scene, materializate apoi într-un discurs plastic plin de viață.

2. Jane Avril, 1893

O lungă perioadă a vieții sale, Lautrec și-a găsit locul într-un mediu al petrecerilor, împrietenindu-se cu personajele cele mai vivante de la Moulin Rouge. Această perioadă s-a reflectat constant în lucrările sale care au devenit și cele mai cunoscute. Își găsise astfel recunoașterea îmbinând imaginea cu arta comunicării și a afișului, promovând evenimente sau spectacole. La Troupe de Mademoiselle Eglantine (1) sau Jane Avril (2) sunt exemple care ilustrează această idee. Ambele redau personaje care făceau parte din viața lui și pe care le îndrăgea. Sunt pline de mișcare, reprezentate în mijlocul activității lor și scoase în evidență ca adevărate vedete ale freneticului Paris fin-de-siècle.

3. Au Bal de l’Opera, 1896

Lautrec, însă, nu găsit în acest mod de viața o plăcere efemeră, ci l-a apreciat pentru felul oamenilor de a trăi cum le place într-un mod sincer și vesel. Acest lucru e clar tocmai pentru că, în același timp, iubea foarte mult celelalte versiuni ale sărbătorii: teatrul, opera, baletul. Au bal de l’opéra (3) este una dintre lucrările în care surprinde o scenă plină de viață de la un astfel de eveniment în care bărbații și femeile, îmbrăcați dichisit și respectabil, se întâlnesc să socializeze.

Există totuși un moment în care și artistul, și personajul său se liniștesc și pășesc spre un alt fel de exprimare a agitației interioare. Îndreptându-se și spre o nouă perioadă a vieții, artistul se îmbarcă în 1895 pe un vapor către Bordeaux unde se îndrăgostește de o doamnă cu părul roșcat care călătorea la soțul ei, în Senegal. Resemnându-se cu această situație, Lautrec coboară alături de prietenul său în Lisabona, moment în care admite că ”dragostea e ceva diferit”. Totuși, impresia lăsată de necunoscuta doamnă îl inspiră să o reprezinte într-un mod mai misterios, surprinsă într-o poziție din care nu pare să se simtă privită și admirată. (La Passagère du 54 – imaginea 4). Lautrec folosește ilustrația pentru o reclamă la expoziția lunară Salon de Cent, locul unde artiștii puteau veni să își vândă lucrările independent.

4. La Passagère du 54, 1895

Maniera lui Lautrec de a-și trăi viața și de a-și reprezenta stilul în diverse forme artistice poate fi privită din mai multe perspective și devine foarte interesantă. E important, pe de-o parte, faptul că întâmpină o întreagă industrie a publicității și, în același timp, se îndreaptă spre incipientele idei moderniste. De asemenea, se distinge printr-un stil foarte personal, prin naturalețea cu care s-a exprimat și a surprins din mai multe unghiuri modul de viață al parizienilor de la finalul secolului XIX.

Într-o expoziție realizată în această vară la Palazzo Forti din Verona, au putut fi văzută câteva din lucrările lui importante care aparțin muzeului Herakleidon din Atena și care îi reconstituie viața nestatornică și nonconformistă. Expoziția curatoriată de Stefano Zuffi a surprins o relatare atent documentată și cuprinzătoare a vieții, pasiunilor și intereselor lui, dar și a personajelor care au avut o puternică influență asupra artei sale.

 

2 comentarii

Lasă un răspuns