Ugo Mulas și experiența New York-ului

În Italia secolului trecut manifestările artistice erau diverse și atrăgătoare pentru majoritatea persoanelor interesate de cultură și de evoluția acesteia. Ugo Mulas este un personaj care în acest context și-a descoperit pasiunea pentru fotografie și s-a individualizat printre participanții acestei comunități artistice. După ce a renunțat la Facultatea de Drept și a început să studieze artele, a devenit fotograful oficial al Bienalei de la Veneția începând cu anul 1954. În acest loc, ajunge să cunoască persoane care îi stârnesc interesul pentru experimentarea vieții în afara limitelor țării sale.

Schimbările în viața și în cariera lui, îl determină să călătorească la New York, perioadă care devine cea mai proeminentă în cariera sa. Lucrările pe care le realizează aici și personajele pe care le întâlnește și cu care colaborează îl determină să aprofundeze arta fotografiei și prin aspectele ei teoretice, prin idei și principii pe care le descoperă.

Bienala de la Veneția, 1964

După experiența Bienalei de la Veneția, am realizat că ceva important se petrecea la New York. Era important pentru mine personal, pentru că și alte lucruri se petreceau în același timp: primii astronauți pășeau pe lună și alte lucruri asemănătoare. M-am simțit aproape ca un astronaut pe lună când eram în New York. Nu știam un cuvânt în engleză și eram într-un oraș cu care, în opinia mea, nu se aseamănă niciun altul pentru complexitatea lui; nu spun complex dintr-un punct de vedere urban, pentru că îți ia jumătate de zi să înveți cum să te miști dintr-un loc în altul, ci complex din punct de vedere etic și social, un loc vast, frumos, dur.

New York, 1964

Ceea ce se concretizează în acest nou loc al creației, este un proiect care devine unul din cele mai importante pentru fotograf: New York Arte e Persona. Albumul adună peste 500 de fotografii pe care Ugo Mulas le-a realizat în New York, între 1964 și 1967. Toate imaginile sunt realizate în urma unor lungi plimbări prin oraș, a vizitării atelierelor artiștilor, galeriilor, a discuțiilor cu anumiți colecționari sau prin experimentarea generală a spațiilor creative. Acest volum devine o plăcută îmbinare între contrastele New-York-ului prin cultura lui vibrantă pe care un european o descoperă în a doua jumătate a secolului XX.

În acest proiect, unul din capitolele importante îi este dedicat lui Andy Warhol. Sunt adunate o serie de imagini din timpul diverselor experimente. Una dintre fotografiile color îl surprinde pe Warhol într-un scenariu deosebit, o imagine spontană pe care Mulas a surprins-o cu toata prospețimea creativă. Ugo povestește că în acel decor, oriunde te uitai se întâmpla ceva, activități și interpretări de toate tipurile. (…) Puteai spune, sau mai degrabă simți, că Warhol era sufletul oricărei activități care se petrecea; el oricând părea că nu face de fapt nimic, dar totul gravita în jurul lui, orice se întâmpla avea însemnul lui personal, rezultatul a ceea ce era și ceea ce făcea.

Related image
Andy Warhol, Gerard Malanga, Philip Fagan, New York, 1964

New York Arte e Persona a fost un moment extrem de relevant în direcția artistică a lui Mulas. O fuziune de imagini și cuvinte ale fotografului care descriu relația lui cu artiștii americani se împletește cu experimentarea personală a unui oraș promițător pentru un artist european. Așa cum el spune, mediul, oamenii și prieteniile au influența munca mea, deseori foarte pregnant.

Sursă: Museo del Novecento, expoziția Ugo Mulas Arte e Persona

Sursă imagini: www.ugomulas.org

Lasă un răspuns